Ból w klatce piersiowej u pacjentów po transplantacji serca – Dowód na czułą renowację po transplantacji serca czesc 4

Biopsja endomiokardialna nie wykazała objawów odrzucenia. Powtórzona angiografia wykazała jednak zatkaną lewą przednią tętnicę zstępującą w miejscu wcześniej odnotowanego zwężenia i dyskinezę przedniej-szczytowej ściany komory. Pacjent 4
19-letni mężczyzna, który przeszedł transplantację serca z powodu idiopatycznej przerostowej kardiomiopatii, był obecny podczas rutynowej wizyty w klinice cztery lata po transplantacji z nową i zaznaczoną depresją odcinka ST i inwersją załamka T w odprowadzeniach elektrokardiograficznych niższych i przednio-bocznych. Pacjent był bezobjawowy i nie zgłaszał bólu w klatce piersiowej. Biopsja endomiokardialna nie wykazała odrzucenia. Podczas cewnikowania diagnostycznego poddany został prowokacji tyraminą (tabela 1, ryc. 1). Angiografia wykazała 90-procentowe zwężenie środkowej lewej przedniej tętnicy zstępującej i 70-procentowe zwężenie początku pierwszego rozwartego naczynia marginalnego. Przednia-szczytowa lewa komora, poprzednio normalna, była wyraźnie hipokinetyczna. Pacjent przeszedł udaną angioplastykę lewej tętnicy zstępującej przedniej i rozwartego naczynia marginalnego. Podczas napełniania balonu do czterech minut miał ponad 3 mm depresję odcinka ST, ale bez bólu w klatce piersiowej. Reszta jego pobytu w szpitalu przebiegła bez powikłań. W wyniku prowokacji tyroaminą stwierdzono niewielkie, ale znaczące uwalnianie noradrenaliny, co sugeruje obecność znacznie niższych zapasów noradrenaliny.
Pacjent 5
Dziewięć lat po przeszczepieniu serca z powodu kardiomiopatii niedokrwiennej, 48-letni mężczyzna został znaleziony podczas rutynowej corocznej angiografii, aby uzyskać poważne zwężenie okostnej i prawej tętnicy wieńcowej. Wcześniej nie odczuwał dyskomfortu w klatce piersiowej. Przed angioplastyką wieńcową przełykowy gradient ciśnienia na zwężeniu okrężnym wynosił 41 mm Hg. Długotrwałe zamknięcie tętnicy (120 s) spowodowało wyraźne uniesienie odcinka ST w gorszych elektrokardiograficznych odprowadzeniach, ale nie powodowało dyskomfortu w klatce piersiowej. Podobnie, właściwe zwężenie tętnic wieńcowych powodowało gradient ciśnienia 49 mm Hg; niedrożność tętnicy przez 302 sekundy powodowała gorszy uniesienie odcinka ST, ale nie powodował dyskomfortu w klatce piersiowej. Test prowokacji tyraminą rok wcześniej, gdy angiografia wykazała tylko niewielkie nieprawidłowości wieńcowe, wykazał brak zapasów noradrenaliny sercowej (Tabela 1, ryc. 1).
Dyskusja
W niniejszym raporcie opisujemy pięć przypadków niedokrwienia mięśnia sercowego u biorców ortotopowych przeszczepów serca, z których czterech miało niedokrwienie wystarczające do spowodowania zmniejszenia ruchu ściany lewej komory. Dwóch pacjentów, którzy zgłosili klasyczne objawy dusznicy bolesnej podczas udokumentowanych zdarzeń niedokrwiennych, miało dowody na czuciowe przywrócenie ich serca do serca. Trzej inni mieli nieme klinicznie niedokrwienie. Obydwaj pacjenci z dławicą piersiową wykazywali znaczące zapasy noradrenaliny sercowej, podczas gdy u trzech pacjentów bez bólu w klatce piersiowej występowało minimalne uwalnianie noradrenaliny lub brak odpowiedzi na podanie tyraminy. Obserwacje te sugerują, że po przeszczepieniu serca u ludzi może nastąpić ponowna regeneracja sensoryczna.
W niemal każdym zbadanym modelu zwierzęcym ponowne nawracanie układu współczulnego może nastąpić w ciągu 6 do 12 miesięcy po przeszczepieniu serca.5 6 7 8 9 Fizjologiczny efekt reinerwacji jest widoczny w tych badaniach w zmianach częstości akcji serca i kurczliwości w odpowiedzi na dożylny wlew tyramina, stymulacja gwiezdnych zwojów i stymulacja woboskopowa tułowia.
Do niedawna brakowało dowodów na ponowną sympatię u ludzi biorących przeszczep allogenów
[hasła pokrewne: edermatologia, anitech olsztyn, gastroskopia łódź ]