Efektywność kosztowa wszczepianych kardiowerterów-defibrylatorów ad 6

W panelu A oś x wskazuje czas trwania korzyści związanych z ICD w latach; po tym czasie zakłada się, że ICD nie zapewnia dodatkowych korzyści, a krzywe przeżycia obu grup są równoległe. W tej analizie koszty obu strategii leczenia są kontynuowane przez przewidywany czas życia pacjenta. Podstawowym założeniem jest, że świadczenie trwa całe życie (strzałka). W panelu B zakłada się, że zarówno koszty, jak i korzyści zatrzymają się o określonej godzinie. QALY oznacza rok życia skorygowany o jakość. W naszych analizach podstawowych wykorzystano horyzont czasowy obejmujący czas życia pacjenta i przyjęliśmy, że koszty i korzyści związane z ICD w zmniejszaniu ryzyka nagłej śmierci z przyczyn sercowych będą utrzymywać się przez cały okres. Jeśli użyliśmy horyzontu przez całe życie, ale założyliśmy, że skuteczność ICD ustała po pierwszych trzech latach, opłacalność ICD w porównaniu z leczeniem kontrolnym stała się znacznie mniej korzystna, od 70 200 $ za QALY uzyskany w MUSTT do 171,800 USD za QALY uzyskany w SCD -HEFT (Ryc. 4A). Tak długo, jak ICD zachowywało swoją skuteczność przez co najmniej siedem lat, opłacalność tego podejścia w porównaniu z terapią kontrolną wynosiła mniej niż 100 000 USD na QALY uzyskaną we wszystkich próbach, w których profilaktyczne wszczepienie ICD okazało się lepsze niż kontrola terapia (ryc. 4A).
Oceniliśmy także koszty i korzyści wszczepienia ICD w porównaniu z terapią kontrolną dla różnych horyzontów czasowych (rysunek 4B). W analizach tych uwzględniono zarówno koszty, jak i korzyści w wyniku zastosowania określonego horyzontu czasowego (na przykład trzy lata), i nie uwzględniono kosztów ani korzyści, które wystąpiły po tym okresie. Opłacalność stała się znacznie korzystniejsza wraz ze wzrostem horyzontu czasowego (rys. 4B). W związku z tym analiza opłacalności ograniczona do krótszego horyzontu czasowego spowodowałaby mniej korzystne oszacowanie efektywności kosztowej niż analiza z dłuższym horyzontem czasowym.
Dyskusja
Nasza analiza pokazuje, że przy większości założeń profilaktyczne wszczepienie ICD ma stosunek kosztów do skuteczności poniżej 100 000 USD na QALY uzyskany u pacjentów ze zwiększonym ryzykiem nagłej śmierci w wyniku zmniejszonej frakcji wyrzutowej lewej komory. Ciężar dowodów z ośmiu randomizowanych badań jest taki, że profilaktyczne wszczepienie ICD zmniejsza częstość zgonów z jakiejkolwiek przyczyny; w sześciu badaniach, które wykazały korzyści związane ze śmiercią, zakładamy, że wszczepienie ICD dodaje od 2,12 do 6,21 niezdyskontowanych lat życia. Ten wzrost oczekiwanej długości życia jest znaczny w porównaniu z przyrostem wynikającym z wielu innych interwencji medycznych, a wzrost efektywności kosztowej ICD u odpowiednio wyselekcjonowanych pacjentów jest podobny do innych interwencji często uznawanych za opłacalne.
W sześciu randomizowanych badaniach klinicznych, które wykazały zmniejszenie śmiertelności związanej z implantacją ICD, 5-9,11 znaleźliśmy stosunek kosztów do skuteczności poniżej 51 000 USD na dodatkowy rok życia i mniej niż 71 000 USD na jeden uzyskany QALY. W dwóch badaniach, w których stwierdzono wyższą śmiertelność wśród pacjentów, którzy otrzymali ICD niż u pacjentów poddanych terapii kontrolnej, strategia ICD wiązała się z wyższymi kosztami i gorszymi wynikami.
Przegląd ilościowy20 z ośmiu badań ICD dotyczących prewencji pierwotnej wykazał znaczny stopień niejednorodności w tych badaniach skuteczności ICD w zmniejszaniu wskaźnika zgonu z dowolnej przyczyny
[hasła pokrewne: prl badanie cena, terapia cranio sacralna, zslie1 ]
[hasła pokrewne: edermatologia, zslie1, eurorma ]