Infekcja ptasia A (H5N1) u ludzi ad 6

Zastosowanie kortykosteroidów może opóźnić lub stępić te reakcje. Patologiczne ustalenia
Ograniczone analizy pośmiertne udokumentowały ciężkie uszkodzenie płuc ze zmianami histopatologicznymi rozrostowego uszkodzenia pęcherzyków płucnych, 27,41,42, co odpowiada ustaleniom w innych doniesieniach o zapaleniu płuc wywołanym przez wirusa grypy ludzkiej.43 Zmiany obejmują wypełnienie przestrzeni pęcherzykowych wysiękiem fibrynowym i krwinkami czerwonymi, powstawanie błony błonowej, przekrwienie naczyń, naciekanie limfocytów do obszarów śródmiąższowych i proliferacja reaktywnych fibroblastów. Występuje infekcja pneumocytów typu II.41,42 Biopsja szpiku kostnego próbek szpiku kostnego wykazała reaktywną histiocytozę z hemofagocytozą u kilku pacjentów, a limfoidalne zubożenie i atypowe limfocyty odnotowano w śledzionie i tkankach limfoidalnych podczas autopsji.13,15,27,42 W kilku przypadkach odnotowano martwicę wątroby centrolobularną i ostrą martwicę kanalików nerkowych.
Wykrywanie i zarządzanie przypadkami
Tabela 4. Tabela 4. Ekspozycje, które mogą narazić osobę na ryzyko zakażenia wirusem grypy A (H5N1). Możliwość wystąpienia grypy A (H5N1) należy rozważyć u wszystkich pacjentów z ciężką ostrą niewydolnością oddechową w krajach lub na terytoriach z grypą zwierząt A (H5N1), szczególnie u pacjentów, którzy byli narażeni na działanie drobiu (Tabela 4). Jednak niektóre ogniska u drobiu rozpoznano dopiero po przypadkach wartowniczych u ludzi. Wczesne rozpoznanie przypadków jest zakłócone przez niespecyficzne początkowe objawy kliniczne i wysokie wskaźniki częstości występowania ostrych chorób układu oddechowego z innych przyczyn. Ponadto możliwość grypy A (H5N1) zasługuje na uwzględnienie u pacjentów z poważną niewyjaśnioną chorobą (np. Encefalopatia lub biegunka) na obszarach o znanej aktywności grypy A (H5N1) u ludzi lub zwierząt.
Wydajność diagnostyczna różnych rodzajów próbek i testów wirusologicznych nie jest dobrze zdefiniowana. W przeciwieństwie do infekcji wirusem ludzkiej grypy, próbki gardła mogą mieć lepsze plony niż próbki nosa. Szybkie testy antygenów mogą pomóc w ustaleniu rozpoznania zakażenia wirusem grypy typu A, ale mają one słabą wartość predykcyjną prognostyczną i brak jest specyfiki grypy A (H5N1). Wykrywanie wirusowego RNA w próbkach oddechowych wydaje się zapewniać największą czułość dla wczesnej identyfikacji, ale czułość zależy w dużej mierze od zastosowanych starterów i metody oznaczania. Laboratoryjne potwierdzenie grypy A (H5N1) wymaga jednego lub więcej spośród następujących: pozytywna hodowla wirusowa, pozytywny test PCR dla RNA grypy A (H5N1), pozytywny test immunofluorescencyjny dla antygenu z użyciem przeciwciała monoklonalnego przeciwko H5, i co najmniej czterokrotny wzrost miana przeciwciał swoistych dla H5 w sparowanych próbkach surowicy
Hospitalizacja
Tabela 5. Tabela 5. Strategie zapobiegania ptasiej grypie A (H5N1) u ludzi w warunkach niepandemicznych. Ilekroć jest to wykonalne, gdy liczba chorych jest mała, pacjenci z podejrzeniem lub dowiedzioną grypą A (H5N1) powinni być hospitalizowani w odosobnieniu w celu monitorowania klinicznego, odpowiednich badań diagnostycznych i terapii antywirusowej. Jeśli pacjenci są wypisywani wcześnie, zarówno pacjenci, jak i ich rodziny wymagają edukacji w zakresie higieny osobistej i środków kontroli zakażeń (Tabela 5)
[przypisy: kuba staszkiewicz, tarczyca u mężczyzn, klinika laryngologii warszawa ]