Infekcja ptasia A (H5N1) u ludzi ad

Niektóre infekcje mogą być inicjowane za pomocą inokulacji wirusa przez gardło lub przewód pokarmowy. Człowiek-człowiek
Przekładanie wirusa grypy A na człowieka (H5N1) zostało zasugerowane w kilku klasterach domowych16 iw jednym przypadku wyraźnego przeniesienia z matki na dziecko (Tabela 3) .20 Zaangażowany był kontakt intymny bez użycia środków ostrożności i jak dotąd nie zidentyfikowano żadnego przypadku przeniesienia z człowieka na człowieka przez aerozole małocząstkowe. W 1997 r. Przeniesienie z człowieka na człowieka nie nastąpiło najwyraźniej w wyniku kontaktów społecznych, a 8 badań serologicznych u narażonych pracowników służby zdrowia wykazało, że transmisja była nieskuteczna9 (tabela 2). Badania serologiczne w Wietnamie i Tajlandii nie znalazły dowodów na bezobjawowe infekcje między kontaktami (Tabela 2). Niedawno zintensyfikowany nadzór kontaktów pacjentów za pomocą testu odwrotnej transkryptazy-reakcji łańcuchowej polimerazy (RT-PCR) doprowadził do wykrycia łagodnych przypadków, większej liczby zakażeń u starszych osób dorosłych oraz zwiększonej liczby i czasu trwania klastrów w rodzinach w północny Wietnam, 21 wyników sugerujących, że miejscowe szczepy wirusa mogą przystosowywać się do ludzi. Konieczne są jednak badania epidemiologiczne i wirusologiczne w celu potwierdzenia tych wyników. Dotychczas ryzyko przeniesienia szpitali do pracowników służby zdrowia było niewielkie, nawet jeśli nie zastosowano odpowiednich środków izolacyjnych10,11 (tabela 2). Jednakże jeden przypadek ciężkiej choroby odnotowano u pielęgniarki narażonej na zakażenie pacjenta w Wietnamie.
Środowisko dla człowieka
Biorąc pod uwagę przeżycie grypy A (H5N1) w środowisku, teoretycznie możliwe jest kilka innych sposobów transmisji. Doustne spożycie zanieczyszczonej wody podczas pływania i bezpośrednie zakażenie donosowe lub spojówki podczas ekspozycji na wodę są innymi potencjalnymi sposobami, podobnie jak zakażenie rąk od zainfekowanych fomitów i następnie samo-zaszczepienie. Powszechne stosowanie nietraktowanych odchodów drobiu jako nawozu jest kolejnym możliwym czynnikiem ryzyka.
Funkcje kliniczne
Kliniczne spektrum grypy A (H5N1) u ludzi jest oparte na opisach hospitalizowanych pacjentów. Częstotliwości łagodniejszych chorób, infekcji subklinicznych i nietypowych prezentacji (np. Encefalopatia i zapalenie żołądka i jelit) nie zostały określone, ale przypadki 22, 21, 22 wskazują, że każda z nich występuje. Większość pacjentów była wcześniej zdrowymi małymi dziećmi lub dorosłymi (Tabela 3).
Inkubacja
Okres inkubacji ptasiej grypy A (H5N1) może być dłuższy niż w przypadku innych znanych ludzkich influenz. W 1997 r. Większość przypadków miała miejsce w ciągu dwóch do czterech dni po ekspozycji13; ostatnie doniesienia15,16 wskazują podobne przedziały, ale z zakresami do ośmiu dni (Tabela 3). Odstępy między poszczególnymi przypadkami w klastrach gospodarstw domowych wynosiły zazwyczaj od 2 do 5 dni, ale górny limit wynosił od 8 do 17 dni, prawdopodobnie z powodu nierozpoznanej ekspozycji na zakażone zwierzęta lub źródła środowiskowe.
Objawy początkowe
U większości pacjentów występują początkowe objawy wysokiej gorączki (zazwyczaj temperatura powyżej 38 ° C) i choroba grypopodobna z objawami dolnych dróg oddechowych (Tabela 3). Objawy górnych dróg oddechowych występują tylko czasami. W przeciwieństwie do pacjentów z infekcjami wywołanymi przez wirusy ptasiej grypy A (H7), 23 pacjentów z ptasią grypą A (H5N1) rzadko ma zapalenie spojówek
[więcej w: lary zębatka, jak zostac dawca szpiku, operacje zaćmy ]
[podobne: lary zębatka, marpol bolesławiec, gastroskopia łódź ]