Infekcja ptasia A (H5N1) u ludzi

Bezprecedensowy epizootyczny wirus ptasiej grypy A (H5N1), który jest wysoce patogenny, przekroczył barierę gatunkową w Azji, powodując wiele przypadków śmiertelnych wśród ludzi i stwarzając rosnące zagrożenie pandemią. W niniejszym podsumowaniu opisano cechy zakażenia człowieka wirusem grypy A (H5N1) oraz dokonano przeglądu zaleceń dotyczących profilaktyki i zarządzania klinicznego, przedstawionych częściowo na niedawnym posiedzeniu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) poświęconym zarządzaniu przypadkami i badaniom nad ludzką grypą A / H5, które odbyło się w Hanoi, 10-12 maja 2005 r.1 Ponieważ pozostaje wiele krytycznych pytań, możliwe są modyfikacje tych zaleceń. Zakres
Tabela 1. Tabela 1. Łączna liczba wirusologicznie potwierdzonych przypadków ptasiej grypy A (H5N1) u ludzi zgłaszanych do WHO od 2003 r. Występowanie ludzkiej grypy A (H5N1) w Azji Południowo-Wschodniej (tabela 1) towarzyszyło dużym wybuchom ptasiej grypy grypy A (H5N1), chociaż epidemie ptasie w 2004 i 2005 r. rzadko powodowały choroby u ludzi. Największa liczba przypadków miała miejsce w Wietnamie, szczególnie podczas trzeciej, trwającej fali, a pierwsza śmierć człowieka odnotowano niedawno w Indonezji. Częstość występowania infekcji u ludzi nie została określona, a pilnie potrzebne są badania seropowalencji. Rozszerzający się zasięg geograficzny infekcji ptasiej grypy A (H5N1), z ostatnimi epidemiami w Kazachstanie, Mongolii i Rosji, wskazuje, że zagrożonych jest więcej populacji ludzkiej.2,3
Transmisja
Grypa ludzka jest przenoszona przez wdychanie zakaźnych kropelek i jąder kropelkowych, poprzez bezpośredni kontakt, i być może, poprzez pośredni kontakt (fomitę), z samo-zaszczepieniem na górnych drogach oddechowych lub błonie śluzowej spojówki.4,5 Skuteczność względna różnych dróg transmisji nie została zdefiniowana. W przypadku zakażeń wirusem grypy ludzkiej A (H5N1), dowody są zgodne z przenoszeniem wirusa z człowieka na człowieka, prawdopodobnie z człowieka na człowieka oraz z ograniczonym, nieprzetworzonym przenoszeniem wirusa z człowieka na człowieka.
Animal to Human
Tabela 2. Tabela 2. Charakterystyka serologiczna i kliniczna infekcji ptasiej grypy A (H5N1) wśród kontaktów pacjentów lub zainfekowanych zwierząt. Tabela 3. Tabela 3. Prezentacja i wyniki wśród pacjentów z potwierdzoną ptasią grypą A (H5N1). W 1997 r. Narażenie żywego drobiu na tydzień przed wystąpieniem choroby wiązało się z chorobą u ludzi, podczas gdy nie było znaczącego ryzyka związanego z jedzeniem lub przygotowywaniem produktów drobiowych lub narażeniem na grypę A (H5N1). chory drób i rzeźnik ptaków były związane z seropozytywnością na grypę A (H5N1) 7 (tabela 2). Ostatnio większość pacjentów miała w przeszłości bezpośredni kontakt z drobiem (tabela 3), chociaż nie ci, którzy uczestniczyli w masowym uboju drobiu. Skubanie i przygotowanie chorych ptaków; obsługa kogutów; gry z drobiem, szczególnie bezobjawowymi zakażonymi kaczkami; i we wszystkich przypadkach brało udział spożycie krwi kaczej lub ewentualnie niedogotowanego drobiu. Przenoszenie do kotowatych obserwowano przez karmienie surowych zakażonych kurcząt tygrysami i lampartami w ogrodach zoologicznych w Tajlandii17,18, a kotom domowym w warunkach doświadczalnych.19 W takich warunkach wykryto przenoszenie między kotowatymi.
[hasła pokrewne: test na nietolerancje pokarmowa, lekarz po rosyjsku, anitech olsztyn ]
[hasła pokrewne: clemastinum syrop, szacki twitter, anitech olsztyn ]