Infekcje ośrodkowego układu nerwowego

Ta praca jest wielojęzycznym podręcznikiem, który szczegółowo omawia bakteryjne zapalenie opon mózgowych, z rozdziałami poświęconymi patofizjologii, epidemiologii, diagnostyce i różnym czynnikom sprawczym. Prowadzone są dyskusje o noworodkowym, grzybiczym, gruźliczym i przewlekłym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych; kiła ośrodkowego układu nerwowego; neuroborelioza; infekcje pierwotniakowe, wirusowe i wcześniejsze; i ropnie. Historyczne komentarze i światowa perspektywa są bogate i powodują ciekawą lekturę. Biologia czynników zakaźnych jest omawiana z odpowiednią szczegółowością, a wytyczne kliniczne są na ogół pierwszorzędne. Rozdziały Zapalenie opon mózgowych: problemy diagnostyczne i Neurologiczne powikłania zakażenia HIV są wspaniałe. Referencje opublikowane w 1988 r. Znajdują się w obszernych bibliografiach.
Pewna krytyka jest uzasadniona. Kolejność podsekcji w rozdziałach nie zawsze jest spójna. Rozdział o środkach przeciwdrobnoustrojowych omawia tak szeroką gamę leków, używanych w tak wielu kontekstach, że najlepiej byłoby je umieścić w pierwszej kolejności w książce; Tabelaryczna lista preferowanych leków do leczenia konkretnych drobnoustrojów byłaby pouczająca. Wytyczne dotyczące awaryjnego empirycznego leczenia zapalenia opon mózgowych w różnych sytuacjach klinicznych są ukryte w rozdziale dotyczącym grama-ujemnego zapalenia opon mózgowych i powinny być bardziej widoczne. Chociaż rozdział poświęcony jest przewlekłemu i nawracającemu zapaleniu opon mózgowych, dokładniejszy wykaz możliwych przyczyn znajduje się w rozdziale dotyczącym grzybiczego zapalenia opon mózgowych; jednolita kompleksowa rachunkowość byłaby warta zachodu.
Większość lekarzy rozpoczyna terapię antybiotykową, gdy tylko ropień mózgu jest podejrzewany klinicznie i na podstawie badań obrazowych, zamiast czekać, aż zostanie pobrana próbka ropy . Istnieją sprzeczne stwierdzenia dotyczące stosowania cytarabiny w postępującej wieloogniskowej leukoencefalopatii. Nie ma dyskusji o przydatności drugiego nakłucia lędźwiowego w ocenie pacjentów z podejrzeniem wirusowego zapalenia opon mózgowych i obfitych leukocytów wielojądrzastych w początkowej próbce płynu mózgowo-rdzeniowego. Choroba Whipple a nie jest wymieniona. Indeks jest bardziej ukierunkowany na określone czynniki zakaźne, a mniej na prezentacje kliniczne. Podręcznik byłby bardziej pomocny dla osób świadczących usługi podstawowej opieki zdrowotnej, gdyby obejmował przegląd czynników zakaźnych związanych z różnymi zjawiskami klinicznymi, takimi jak poprzeczne zapalenie rdzenia kręgowego, porażenie nerwów czaszkowych i ataksja.
Pomimo tych niedostatków, książka ta będzie interesować specjalistów chorób zakaźnych i opieki krytycznej, a także neurologów, internistów, pediatrów i lekarzy zdrowia publicznego.
Barney J. Stern, MD
Sinai Hospital, Baltimore, MD 21215

Powołanie się na artykuł (1)
Zamknij Cytowanie artykułów