Inhibitory neuraminidazy przeciw grypie czesc 4

Badanie przeprowadzone w kanadyjskich ośrodkach opieki długoterminowej26 wykazało, że starsi mieszkańcy – nawet ci, którzy zostali zaszczepieni przeciwko grypie – którym podawano oseltamiwir w ciągu 48 godzin po wystąpieniu objawów, znacznie rzadziej otrzymywali antybiotyki, hospitalizowali lub umierać. Eksperymenty na zwierzętach sugerują, że neuraminidaza wirusa grypy odgrywa rolę w synergii między infekcją wirusem grypy a Streptococcus pneumoniae, zapewniając w ten sposób mechanizm, dzięki któremu inhibitory neuraminidazy mogą zmniejszać częstość występowania wtórnego bakteryjnego zapalenia płuc.27 Niedawna analiza 10 prób leczenia oseltamiwirem ( Tabela 2) ujawnił, że leczenie udokumentowanej grypy obniżyło częstość powikłań związanych z dolnymi drogami oddechowymi, które wymagały leczenia antybiotykami i obniżyło częstość hospitalizacji z grypy.
Terapia u dzieci
W pierwszym badaniu inhibitorów neuraminidazy u dzieci zanamiwir okazał się skuteczny w skracaniu czasu trwania i nasileniu klinicznie zdiagnozowanych objawów grypy u dzieci w wieku od 5 do 12 lat (Tabela 2) .21 Duża próba leczenia oseltamiwirem u dzieci w wieku od roku do 12 lat z klinicznie zdiagnozowaną grypą trwającą nie dłużej niż 48 godzin (65 procent ze sprawdzoną grypą22) wskazało, że leczenie zmniejszyło długość choroby o 36 godzin. Częstość występowania zapalenia ucha środkowego, częstego powikłania, zmniejszyła się o 44 procent. Oseltamiwir jest obecnie zatwierdzony do leczenia u dzieci w wieku jednego roku (Tabela 1).
Profilaktyczna skuteczność Zanamiviru i Oseltamiviru
Profilaktyka u zdrowych dorosłych
Tabela 3. Tabela 3. Wybrane próby profilaktyczne z użyciem inhibitorów neuraminidazy. Kilka dużych, kontrolowanych badań profilaktycznych28-33 wykazało, że zanamiwir i oseltamiwir są skuteczne w zapobieganiu klinicznej grypie u zdrowych osób dorosłych, gdy leki stosuje się jako profilaktykę po narażeniu na bliskie kontakty, takie jak członkowie gospodarstwa domowego, 28-30,33 lub profilaktyka sezonowa we wspólnocie.31,32 Ogólnie zarówno oseltamiwir, jak i zanamiwir były w 70-90% skuteczne w zapobieganiu chorobie, gdy są stosowane w profilaktyce przed lub po ekspozycji na grypę A i grypę B13,28-32,34,35 (tabela 3). Jednak tylko oseltamiwir jest obecnie dopuszczony do stosowania w profilaktyce w Stanach Zjednoczonych.
Profilaktyka u osób starszych o wysokim ryzyku lub z przewlekłą chorobą
Istnieje mniej danych na temat stosowania tych leków w zapobieganiu chorobom u najsłabszych pacjentów, w tym osób starszych.36,37 Jedno ważne, podwójnie ślepe, kontrolowane placebo, randomizowane badanie36 wykazało, że stosowanie oseltamiwiru do sezonowej profilaktyki w domach opieki dla osób starszych doprowadziło do 92-procentowej redukcji częstości występowania potwierdzonej laboratoryjnie grypy, mimo że zdecydowana większość starszych mieszkańców otrzymała odpowiednią szczepionkę na sezon. Tak więc profilaktyka antywirusowa zapewniła istotną dodatkową ochronę w stosunku do tej zapewnianej przez szczepienia.36 Wysiłki mające na celu poprawę wczesnego rozpoznawania objawów grypy u osób starszych i szybką reakcję członków personelu zwiększą skuteczność profilaktyki oseltamiwiru w zwalczaniu ognisk choroby w instytucjach.26,37
Profilaktyka u dzieci po ekspozycji
Chociaż oseltamiwir jest obecnie zatwierdzony tylko w profilaktyce u dzieci powyżej 13 lat, okazuje się bardzo skuteczny w profilaktyce poekspozycyjnej u dzieci w wieku roku życia