Profilaktyka skleroterapii w przypadku żylaków przełyku u mężczyzn z chorobą wątroby alkoholowej – Randomizowana, jednoośrodkowa, wieloośrodkowa próba kliniczna ad 6

Pięć epizodów krwawienia w grupie skleroterapii i 11 w grupie pozorowanej terapii pochodziło z żylaków przełyku. Całkowite zapotrzebowanie na transfuzję u pacjentów, którzy otrzymali skleroterapię (320 jednostek) było nieco wyższe niż dla osób, które otrzymały terapię pozorowaną (280 jednostek). Po zakończeniu leczenia wymóg transfuzji w grupie skleroterapii był znacznie mniejszy (78 jednostek) niż w grupie kontrolnej (202 jednostki).
Inne wyniki
Podczas fazy leczenia liczba pacjentów, u których leczenie nie powiodło się, którzy otrzymali wazopresynę lub którzy przeszli tamponadę balonową lub zabieg chirurgiczny zastawki, była podobna w obu grupach. Liczba hospitalizacji z powodu krwawienia lub innych przyczyn oraz częstość występowania encefalopatii, żółtaczki, wodobrzusza lub infekcji również były podobne. Odsetek pacjentów, którzy nadal powstrzymywali się od alkoholu był niemal identyczny w obu grupach (około 45 procent po roku, około 33 procent po dwóch latach i około 23 procent trzy lata po przyjęciu do badania).
Zanikanie variceal
Tabela 4. Tabela 4. Wyniki i powikłania skleroterapii lub terapii pozorowanej wśród mężczyzn z alkoholową chorobą wątroby i żylakami przełyku. Żylaki przełyku zostały zatarte u 50 pacjentów po średnio trzech sesjach skleroterapii (tabela 4). U większości pacjentów żylaki nie zostały zatarte, ponieważ zmarły lub dlatego, że leczenie zostało przerwane. Pacjenci z grupy skleroterapeutycznej, którzy zmarli, zostali zgubieni w wyniku obserwacji, lub podczas operacji przeciekania wykonywali średnio trzy skleroterapie. Pozostali pacjenci, u których nie doszło do zaniku żylaków, mieli średnio 3,6 skleroterapii przed zaprzestaniem leczenia. Żylaki zanikły spontanicznie po 12 miesiącach u jednego pacjenta w grupie pozorowanej.
Komplikacje
Tabela 4 pokazuje liczbę pacjentów, którzy mieli komplikacje podczas badania; wszystkie te powikłania, z wyjątkiem indukowanego krwawienia z żylaków, występowały częściej u pacjentów otrzymujących skleroterapię. Żaden pacjent nie miał perforacji przełyku. Większość owrzodzeń przełyku rozwinęła się w ciągu pierwszego miesiąca leczenia. Ropnie były łatwo leczone przez rozszerzenie przełyku. Komplikacje wymagały pominięcia jednej lub więcej sesji terapeutycznych u 33 pacjentów w grupie skleroterapii, ale nie zapobiegły dalszej skleroterapii u dowolnego pacjenta. Jeden pacjent w grupie skleroterapii miał krwawienie z wrzodu przełyku po trzeciej sesji skleroterapii, następnie zawał serca i wkrótce potem zmarł.
Dyskusja
Profilaktyka skleroterapii w tej grupie alkoholików była związana ze śmiertelnością prawie dwukrotnie większą niż w grupie kontrolnej. Różnica między wskaźnikami umieralności w obu grupach była statystycznie istotna i nieoczekiwana. Skleroterapia ostatecznie zmniejszyła liczbę epizodów krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego, ale nie wcześniej, ponieważ zwiększona śmiertelność zmusiła do przerwania leczenia. Pomimo starannego przeglądu indywidualnych przyczyn zgonu, nie znaleźliśmy żadnego wiarygodnego wyjaśnienia patofizjologicznego dla obserwowanego wzrostu śmiertelności: niemniej jednak uważamy, że wyższa śmiertelność była spowodowana skleroterapią, z kilku powodów
[podobne: vershold polska, zslie1, acodin wikipedia ]