Schizofrenia Genesis: Początki szaleństwa

Szaleństwo zawsze było przedmiotem intryg. Naukowcy filozofowie, teologowie i psychiatrzy starali się wyjaśnić jego pochodzenie. Przyczynę szaleństwa przypisywano siłom tak ciemnym jak demony i diabły, a szaleństwo postrzegano jako chorobę ducha, plagę duszy. Dopiero w tym stuleciu schizofrenia znalazła się pod mikroskopem naukowców. Jednak pomiędzy kulturowymi tabu otaczającymi szaleństwo a granicami naszej wiedzy naukowej, pacjenci często tkwili w sieci ignorancji, czasami oskarżani o bycie opanowaną przez diabła i często wyrzuceni ze społeczeństwa i traktowani jako mniej niż ludzie, przeznaczeni do wędrowania ulice bez domu.
Irving Gottesman, uznany na całym świecie ekspert w dziedzinie genetyki behawioralnej i schizofrenii, próbuje zbadać naukowe dowody leżące u podstaw obecnych teorii schizofrenii. W tej błyskotliwej książce osiąga swój cel oddzielenia faktu od fikcji i mitu od rzeczywistości . Domaga się od czytelnika umiejętności szczegółowego zrozumienia zarówno epidemiologii, jak i zasad genetyki, bez której nie można poradzić sobie z centralnymi kwestiami związanymi z samą chorobą. Jego rozdziały szczegółowo omawiają różnorodne teorie, które próbują wyjaśnić schizofrenię, wskazując na tak cenne różnice, jak patogeneza i predyspozycje, oraz różnicę między ryzykiem rozwoju choroby a sposobem, w jaki choroba jest przenoszona w rodzinach.
Autor przekonująco argumentuje za modelem podatności na depresję / diatezy-stresora, aby odpowiedzieć na pytanie o patogenezę i na model wieloczynnikowo-poligenowy, aby wyjaśnić transmisję. Szczegóły tych modeli są wyjaśnione w książce i powinny stymulować każdego zainteresowanego tą dziedziną nauki, klinicystów i badaczy.
Pomimo wszechstronnego przeglądu naukowych podstaw naszego zrozumienia schizofrenii, Gottesman nigdy nie pozwala nam zapomnieć, że ta choroba ma straszliwe konsekwencje dla ludzi. Wraz z badaniem jego genetycznej podstawy i teorii syntezy neurointegracyjnej, dostarcza rozdziały zatytułowane Bolesne głosy , które przedstawiają relacje z pierwszej ręki o osobach cierpiących na schizofrenię oraz członków rodziny, którzy opisują swoją walkę z własną winą i wstydem jako dotyczy ich bliskich.
Ta książka jest trudna do przeczytania, ale warta wysiłku. Wymaga od klinicystów wyjaśnienia sposobu myślenia o pochodzeniu schizofrenii. Gottesman poniża nas w przekonaniu, że w stu latach badań nad schizofrenią nikt nigdy nie znalazł jednego przypadku schizofrenii spowodowanego wyłącznie przez warunki wychowania pacjenta i że nie ma żadnego aktualnego testu, w tym tomografii komputerowej, magnetycznej obrazowanie rezonansowe i tomografia emisji pozytronów mogą same ustalić diagnozę.
Autor nie jest nieśmiały w stawianiu moralnych i etycznych pytań o to, jak traktujemy naszych chorych psychicznie braci. Jego myśli są odświeżające i godne uwagi w czasie, gdy opieka nad ludźmi ze schizofrenią jest porzucana przez państwo. Sposób, w jaki traktujemy tych chorych, mówi nam wiele o sobie i naszych wartościach jako społeczeństwie Ta książka pomoże nam być bardziej wszechstronnym w naszym podejściu do diagnozy i leczenia schizofrenii i pozwoli nam zrozumieć tę grupę pacjentów w bardziej wyrafinowany i humanitarny sposób. Może to również stanowić wyzwanie dla społeczeństwa, aby nie porzucać chorych psychicznie po prostu błąkać się po ulicach, bez celu i zagubionych.
Michael Mufson, MD
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115

[przypisy: anitech olsztyn, lary zębatka, jar kielnarowa ]