Warunkowanie ochronne dla ostrej choroby przeszczep przeciw gospodarzowi

Kondycjonowanie z całkowitym napromieniowaniem limfoidalnym plus surowica antytocytowa chroni myszy przed ostrą chorobą przeszczepu przeciwko gospodarzowi (GVHD) po transplantacji komórek krwiotwórczych. Przetestowaliśmy tę strategię u ludzi. Metody
Trzydziestu siedmiu pacjentów ze złośliwymi chorobami układu limfatycznego lub ostrą białaczką poddano eksperymentalnemu schematowi kondycjonowania z 10 dawkami całkowitego naświetlania limfoidalnego (80 cGy każdy) plus globulina antymitocytowa, a następnie wlew komórek mononuklearnych z obwodową krwią z powiązanych lub niespokrewnionych dawców którzy otrzymali czynnik stymulujący wzrost kolonii granulocytów.
Wyniki
Spośród 37 biorców przeszczepów jedynie 2 miało ostrą GVHD po transplantacji komórek krwiotwórczych. Potencjalne działanie przeciwnowotworowe u pacjentów ze złośliwymi chorobami układu limfatycznego wykazano przez zmianę od częściowej do całkowitej remisji. U biorców przeszczepów poddanych warunkom całkowitego naświetlania limfoidalnego i globuliny antyitocytarnej, frakcja komórek T CD4 + dawców, która wytworzyła interleukinę-4 po stymulacji in vitro, zwiększyła się pięciokrotnie, a odpowiedź proliferacyjna na alloantygeny in vitro została zmniejszona, w porównaniu z normalnymi osobnikami kontrolnymi i osobnikami kontrolnymi, którym poddano kondycjonowaniu pojedynczą dawką napromieniania całego ciała (200 cGy).
Wnioski
Reżim całkowitego naświetlania limfoidalnego plus globulka antyitocytowa zmniejsza częstość występowania ostrej GVHD i umożliwia przeszczepienie aktywności przeciwnowotworowej u pacjentów ze złośliwymi chorobami układu limfatycznego lub ostrą białaczką leczonych przeszczepem komórek krwiotwórczych.
Wprowadzenie
Allogeniczny przeszczep komórek krwiotwórczych z zastosowaniem terapii kondycyjnych niemieloablacyjnej radioterapii, chemioterapii lub obydwu w celu zmniejszenia wczesnych skutków toksycznych rozszerza możliwość przeszczepienia komórek krwiotwórczych pacjentom w wieku powyżej 50 lat i pacjentom ze współistniejącymi chorobami.1-4 Jednak ostra choroba przeszczep przeciw gospodarzowi (GVHD) pozostaje poważnym problemem po przeszczepieniu bez mieloablacji: ostra GVHD (stopień II lub wyższy) rozwinęła się u 20 do 65 procent pacjentów w pojedynczych ośrodkach lub w ośrodkach wieloośrodkowych.5-10 Śmierć z powodu tego powikłania odpowiada za około 50 procent zgonów, które nie są spowodowane nawrotem nowotworu.3,4,10
Nowe podejście do zapobiegania ostrej GVHD wykorzystuje limfocyty T regulatorowe układu immunologicznego. Dwa typy limfocytów T regulatorowych u myszy, limfocytów T naturalnego zabójcy i komórek T CD4 + CD25 +, mogą zapobiegać ostrej GVHD.11-14 Te regulatorowe komórki T hamują proliferację i wydzielanie cytokin przez komórki T dawcy CD4 + i CD8 +, które uszkadzają jelita , wątroba i skóra w ostrym GVHD.11,14 Niemniej jednak, bezpośrednia aktywność niszczenia nowotworu za pośrednictwem komórek T CD8 + dawcy pozostaje niezmieniona.12 Tak więc, regulatorowe komórki T mogą oddzielać GVHD od aktywności przeciwnowotworowej przeszczepu. Regulacyjne limfocyty T naturalnego zabójcy zarówno dawcy jak i gospodarza mają wyjątkową zdolność do zapobiegania ostrym GVHD przez wydzielanie interleukiny-4,13-15. Naturalne komórki T zabójcy rozpoznają niepolimorficzny, główny-histokompatybilność-kompleks klasy I-podobnej cząsteczki prezentującej antygen, CD1d, który jest obecny zarówno na komórkach prezentujących antygen dawcy, jak i gospodarza.16
Komórki T naturalnych zabójców stanowią tylko do 3 procent wszystkich komórek T w śledzionie u normalnych myszy